Jak jsem zhubnul 22 kg za 7 týdnů a oblékám o dvě konfekční velikosti menší oblečení, najdete v jiném článku. Tento článek je spíše pojednáním o pozadí (nikoli mém, ale samotného hubnutí).

Pomíjím lidi, kteří mají zdravotní potíže a nezhubnou, i kdyby se na hlavu postavili, ačkoli nadváha/obezita má na ně obrovské negativní dopady znásobující dosavadní potíže. Mám na mysli ty lidi, kteří chtějí zhubnout, ale stejně si to sousto před půlnocí neodpustí. Vždyť ten bůček v marinádě je v té lednici tak sám, samotinký, že se prostě musíme toho bílého sexu na něm dopustit. Z půlky prasete, kterou spořádáme spolu s Johnnie Walkerem, máme užitek několik desítek minut, ale z optimální váhy máme užitek celý život (a prase si taky můžeme dopřát).

Přiznávám, že když snoubenka jako důvod svého odchodu uvedla „Jsi tlusté praxe!“ a zrušila zásnuby, svatbu a zmizela z mého života, tak prvních 7 kg odešlo během týdne „samo“. Já prostě přestal jíst. Všechno. Úplně. Týden jsem nepozřel jediné sousto, a přesto jsem neměl hlad. „Gastronomické perpetum mobile,“ napadlo mě. A pak ubyly i další kilogramy.

Pil jsem jen vodu a kávu, kávu a vodu, pořád dokola. Ale nejedl jsem. Tím nechci říct, že máte přestat jíst 😀 ačkoli některým by to pomohlo! Tím chci říci, že pro mě to nastartování procesu hubnutí bylo psychického rázu. No, a když jsem viděl, že jsem zhubnul „jen tak“ 7 kg za týden a svět je lehčí, dopnu sako a přes krk zapnu už i knoflík košile, tak jsem začal hubnout kontrolovaně a pod dohledem Věry Schmid. Chodil jsem pravidelně na InBody, dodržoval několik jednoduchých rad a těšil se na další a nižší výsledky:

„Ke zdravému životnímu stylu se musíme propít a projíst,“ říká Věra Schmid. „Hlavní chybou je přestat jíst nebo snižovat četnost jídla během dne v domnění, že zhubnete. Naopak je nutné se zaměřit na dostatečný příjem kvalitních bílkovin a vlákniny, a hlavně mít dostatečný příjem vody. Ani bez pohybu to nepůjde. Naopak: výdej energie a úprava stravování pomůže zastavit přibírání. Většinou stačí jen lehce zmenšit porce, jíst pravidelně, zajistit správný pitný režim, dopřát si kvalitní potraviny a dostatek času na to si připravené jídlo vychutnat.

Kromě počtu porcí je důležitý také časový odstup mezi jídly. Jezte pravidelně po 2–4 hodinách, aby mělo tělo dostatek času jídlo strávit a zároveň nedocházelo k hladovění. Prostě pravidelně pít, jíst a hýbat se a výsledek je zaručen 😊 V chladném počasí je pitný režim trochu složitější. Jako hlavní se nabízí teplý čaj. Oblíbené vánoční nápoje jako svařák nebo grog a další nápoje obsahující alkohol zvyšují ztrátu tekutin a tím i minerálů. Nedostatek správných tekutin také může být jedním z hlavních faktorů, které po Vánocích zahýbají s ručičkou na váze. V tomto případě platí, že hlad je převlečená žízeň: čím méně pijeme, tím více máme chuť na něco na zub, protože tělo bez vody vysílá signály hladu.

Nastolme rovnováhu mezi příjmem a výdejem – ať je to voda nebo jídlo. Voda odchází z našeho těla během dne nepřetržitě! Pouhé žití a dýchání v prostředí s běžnou teplotou nás stojí kolem 2,5 l denně.

Zásady zdravého stravování: Rozjezte se! Přemýšlejte, co budete jíst druhý den, aneb vyberte si ze spousty správných potravin. Nepřejídejte se. Omezte víkendové party se sklenkou alkoholu. Jezte v klidu. Dostatek spánku. Nevynechávejte snídani – je nejdůležitějším jídlem dne.

Život si musíme prožít, a ne ho přežít… Vše je o rovnováze,“ uzavírá Věra Schmid.

Přestalo mi chutnat sladké, schody do 5. patra jsem vyběhl bez zadýchání, na spoustu míst, kam jsem jezdíval autem, jsem začal chodit pěšky, nežeru tolik a zákusky jsem nahradil zeleninou (taková syrová mrkev se sklenkou bílého nebo spařená brokolice s dvojkou portského není od věci :-) Když člověk nastartuje tento „spalovací“ režim, tak drobná „dietní pochybení“ nejsou žádný problém. Tělo funguje dál.

A nemalou radost jsem měl taky z úbytků centimetrů po obvodu na různých částech těla. Díky tomu jsem vyházel i relativně nové oblečení z éry „před 22 kg“, rozprodal relativně nové obleky, z nichž se nově staly „zavinovací obleky“, nakoupil vyštíhlené košile velikosti M, džíny, mikiny a tenisky a užívám si nové image.

Absenci pneumatiky kolem pasu Vám ukazovat nebudu,
protože mnohem lépe je viditelný rozdíl před a po v obličeji:

  • levá fotka – srpen – tlusté prase se surikatou na rameni – metabolický věk: 59 let
  • pravá fotka – říjen – vinař s pivem v ruce – po úbytku 22 kg – metabolický věk: 39 let

Brát v potaz jen hmotnost těla, jak ji ukazuje váha, je krátkozraké, protože na jednu stranu může docházet k úbytku tuků, ale váha může růst. To je způsobeno nárůstem svalové hmoty. Čím více svalů máte, tím více tělo potřebuje energie, tím více ji přetváří z tuků. Na obrázku je při posledním vážení vidět nárůst hmotnosti, který je ale způsobený nárůstem množství vody v těle a svalů (ne tuků).

Takhle to vypadá, když Vám systém na InBody vyhodí kompletní statistiky:


A takhle vypadá model dvou kilogramů odpornýho viscerálního tuku v lidském těle, takže si představte, jak asi vypadá 20 kg tuku :-D

Jedno drobné vysvětlení, které ti všímaví nepotřebují… Podle grafů jsem zhubnul jen 10 kg tuků, nikoliv 22 kg, ale grafy nejdou od začátku, protože na InBody jsem začal chodit až později … po prvních vlastních úspěších … a grafy nezahrnují pokračující úspěchy :-)