Už jsem se někde zmínil, že během semináře umělé inteligence (UI) tajemník úřadu vyděšeně vyhrkl, že se obává, že se UI spikne a vyvraždí civilizaci. Ta představa, že Vás po ulici honí mikrovlnka s rychlovarnou konvicí, byla na jednu stranu děsivá, ale i zábavná. Tyto obavy pramení z nevědomosti a neznalosti toho, co UI opravdu (ne)umí.

Když se řekne umělá inteligence, mnohým naskočí obavy typu „co když nás nahradí?”. Řadu povolání opravdu nahradit dokáže již nyní – např. rutinní administrativní práce, tvorbu jednoduché obsahu, digitální marketing, analýzu a zpracování dat, diagnostiku obrazových dat (rentgen, MRI a CT), …
Zároveň ještě  neumí nahradit psychology, terapeuty, sociální pracovníky, manuální profese (instalatéři, elektrikáři, kuchaři), vedoucí pracovníky, kteří vedou týmy, krizové vyjednávače, diplomaty, právníky v soudním jednání.

UI není žádný robot z filmu. Je to nástroj, který Vám může zjednodušit práci, ušetřit čas a ulevit od rutiny. Představte si, že místo zdlouhavého přepisování textu nebo hledání správného znění zákona Vám UI během pár sekund nabídne přehledné shrnutí. Nebo že během psaní úředního dopisu navrhne jazykově správné a profesionální znění (viz ukázka níže). A co víc – dokáže přeložit dokumenty, zjednodušit složitá témata nebo pomoct s tabulkami a grafy.

Nemusíte být „ajťák“, abyste s ní mohli pracovat. Stačí se jen zeptat běžnou větou tak, jako byste mluvili s kolegyní. A ona Vám odpoví – rychle, slušně a bez výmluv. UI se neunaví, neodmlouvá, nebere si pauzu. Je tu kdykoliv, když ji potřebujete.

Je v pořádku mít z nového respekt. Ale možná zjistíte, že s UI se nebudete cítit nahrazení – naopak. Budete silnější, efektivnější a sebevědomější. A to je budoucnost, do které stojí za to nahlédnout.

Je to jako s ohněm… Když s ním umíme pracovat, je obrovským pomocníkem. A jak tedy pracovat s UI? Jak bylo napsáno výše… Jděte na ChatGPT a jednoduše se na cokoli zeptejte.

Níže najdete moje dvě diskuze s UI:

  1. Napiš mi skvělé hodnocení na pobyt v Pineda de Mar v apartmánu u hostitele Salvadora.
  2. Výsledek, který na základě 15 slov zadání vygenerovala UI:

Úžasný pobyt v Pineda de Mar! Pobyt v apartmánu u Salvadora byl naprosto skvělý. Bylo tam čisto, prostorně a apartmán byl výborně vybavený – nic nám nechybělo. Nejvíc jsme si zamilovali balkon s výhledem na moře, kde jsme si užívali ranní kávu i večerní sklenku vína.
Salvador je výjimečný hostitel – velmi přátelský, ochotný a vždy rychle reagoval. Dal nám skvělé tipy na místní restaurace i výlety po okolí, což náš pobyt ještě víc zpříjemnilo.
Lokalita je perfektní – pár minut pěšky na pláž, blízko obchody a kavárny, ale přitom klidné a tiché okolí.
Cítili jsme se tam jako doma a tohle místo bychom stoprocentně doporučili každému, kdo se chystá do Pineda de Mar. Děkujeme, Salvadora, za Vaši milou pohostinnost – doufáme, že se zase brzy vrátíme!

  1. Uprav mi tento text, aby byl profesionálnější: Vážený pane Nováku, děkujeme za hodnocení obsluhy, která Vás neobsloužila po zavírací době, protože jste odmítli připlatit obsluhu po zavírací době restaurace. Martin Dvořák, ředitel hotelu
  2. Výsledek, který vygenerovala UI:

Zde je kultivovanější a profesionálnější verze Vaší odpovědi,
která si zachovává pevný postoj, ale působí vstřícněji a reprezentativněji:

Vážený pane Nováku, děkujeme za Vaše hodnocení. Mrzí nás, že jste nebyl spokojen, nicméně bychom si dovolili uvést na pravou míru, že k neobsloužení došlo až po oficiální zavírací době restaurace. Nabídku na zajištění obsluhy i po této době jste, bohužel, nevyužili.
Děkujeme za pochopení a přejeme Vám příjemný den.
S pozdravem Martin Dvořák, ředitel

Chcete i variantu s jemnou dávkou humoru nebo více formální tón?

Jan Šťáhlovský ODBORNÁ TÉMATA

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *