Dříve jsme lidi nálepkovali podle barvy pleti – na bílé, žluté či černé. Dnes s podobnou horlivostí rozdělujeme společnost podle věku a generace na zetka, alfy, boomery nebo dokonce snowflakes.
👉 Snowflake (doslova sněhová vločka) je výraz používaný hlavně v angličtině, často s ironickým podtónem, pro označení mladších lidí, kteří jsou údajně přecitlivělí, snadno se urazí nebo očekávají, že okolí bude respektovat jejich emoce a názory.
Věkový průměr mých lektorů se dlouho pohyboval kolem 60 let. Zkušení, životem protřelí lidé, kteří znají odpověď na každou otázku. Od letošního ledna ale spolupracuji i se dvěma mladými lektory – oběma je 22 let a specializují se na umělou inteligenci. A přestože odvádějí skvělou práci, musím je před klienty často obhajovat.
Častá reakce tajemníků totiž zní:
„Nejsou moc mladí? Budou nám stačit? Dokážou poradit i s tím, co nás trápí nejvíc? Přeci jen jsou to ještě taková kuřátka, nezkušení zoomeři…“
Rozdělování lidí na mladé a staré, zoomery a boomery je vlastně formou novodobého rasismu. Každé skupině připisujeme obecné vlastnosti a zapomínáme, že lidé nejsou šablony.
S úsměvem vždy odpovídám:
„Nebojte se. Jsou sice mladí, ale s technologiemi si rozumějí mnohem lépe než většina starších generací. A paradoxně nejlepších výsledků dosahují u úředníků před důchodem – ti už zažili všechno: kapitalismus, socialismus, komunismus i demokracii. Ale umělou inteligenci – tu ještě ne.“
Rozdělování společnosti podle věku je stejně nesmyslné jako kdysi dělení podle rasy. V každé generaci najdeme lidi šikovné i líné, laskavé i arogantní, otevřené i uzavřené. Neposuzujme druhé podle barvy pleti ani podle data narození.
Každý člověk je originál. A právě v tom je jeho síla. Můžeme si vytvořit představu, jak s jednotlivými jedinci komunikovat, ale nemůžeme je nahlas nálepkovat.
Po každém semináři mi klienti dávají za pravdu. Ostatně hodnocení našich lektorů a seminářů – jako jediní v Česku – zveřejňujeme. Mrkněte na https://nase.akademie-vzdelavani.cz/recenze/.
A co Vy? Máte zkušenost s různými generacemi a jejich nálepkováním?
Rozdělení generaci podle internetu
Generace | Popis | Silné stránky | Slabé stránky |
Baby Boomers 1946–1964 | Vyrůstali po 2. světové válce v době prosperity. Věří ve stabilitu, disciplínu, hierarchii. Hodnoty: jistota, práce, rodina, řád. | Vysoká pracovní morálka, loajalita k firmám, zkušenosti, schopnost řešit problémy bez technologií | Odpor ke změnám, slabší digitální gramotnost, menší flexibilita |
Generace X 1965–1980 | Dětství bez mobilů, mládí s Walkmanem, dospělost s internetem. Most mezi světem analogovým a digitálním. Hodnoty: rovnováha, nezávislost, kompetence. | Samostatnost, přizpůsobivost, most mezi analogem a digitálem, kritické myšlení | Skepticismus, nižší zapojení do nových trendů, „work-life imbalance“ |
Generace Y (Mileniálové) 1981–1996 | Zažili přechod z Nokie na iPhone. Očekávají smysluplnou práci a osobní růst. Hodnoty: autenticita, rozvoj, svoboda. | Kreativita, otevřenost, orientace na smysl práce, týmová spolupráce, technologická zdatnost | Kratší pozornost, náchylnost k vyhoření, přehnané očekávání od práce |
Generace Z (Zoomers) 1997–2012 | Internet, sociální sítě, TikTok a instantní komunikace od dětství. Hodně řeší duševní zdraví, rovnost a klimatickou krizi. Hodnoty: diverzita, rovnost, self-care, autenticita. | Digitální domorodci, rychlá adaptace, inkluze, cit pro značky a autenticitu | Nízká tolerance frustrace, úzkosti, problém s offline komunikací, krátká pozornost |
Generace Alfa 2013–cca 2029 | První generace, kterou bude částečně vychovávat umělá inteligence. Vizuální, zvyklá na hlasové asistenty, AR, VR. Hodnoty: inovace, okamžitost, digitální identita. | Narozeni do plné digitalizace, schopnost multitaskingu, vysoká vizuální inteligence, AI nativní | Nízká trpělivost, přetížení podněty, slabší mezilidské dovednosti |
Generace Beta (předpokládaná) cca 2030–2045 | Vyrůstají v éře umělé inteligence, klimatické krize a automatizace – pravděpodobně silný etický a ekologický rámec | Riziko technologické závislosti, ztráta soukromí, ztráta „lidskosti“ ve vztazích |