Dříve jsme lidi nálepkovali podle barvy pleti – na bílé, žluté či černé. Dnes s podobnou horlivostí rozdělujeme společnost podle věku a generace na zetka, alfy, boomery nebo dokonce snowflakes.

👉 Snowflake (doslova sněhová vločka) je výraz používaný hlavně v angličtině, často s ironickým podtónem, pro označení mladších lidí, kteří jsou údajně přecitlivělí, snadno se urazí nebo očekávají, že okolí bude respektovat jejich emoce a názory.

Věkový průměr mých lektorů se dlouho pohyboval kolem 60 let. Zkušení, životem protřelí lidé, kteří znají odpověď na každou otázku. Od letošního ledna ale spolupracuji i se dvěma mladými lektory – oběma je 22 let a specializují se na umělou inteligenci. A přestože odvádějí skvělou práci, musím je před klienty často obhajovat.
Častá reakce tajemníků totiž zní:

„Nejsou moc mladí? Budou nám stačit? Dokážou poradit i s tím, co nás trápí nejvíc? Přeci jen jsou to ještě taková kuřátka, nezkušení zoomeři…

Rozdělování lidí na mladé a staré, zoomery a boomery je vlastně formou novodobého rasismu. Každé skupině připisujeme obecné vlastnosti a zapomínáme, že lidé nejsou šablony.

S úsměvem vždy odpovídám:

„Nebojte se. Jsou sice mladí, ale s technologiemi si rozumějí mnohem lépe než většina starších generací. A paradoxně nejlepších výsledků dosahují u úředníků před důchodem – ti už zažili všechno: kapitalismus, socialismus, komunismus i demokracii. Ale umělou inteligenci – tu ještě ne.“

Rozdělování společnosti podle věku je stejně nesmyslné jako kdysi dělení podle rasy. V každé generaci najdeme lidi šikovné i líné, laskavé i arogantní, otevřené i uzavřené. Neposuzujme druhé podle barvy pleti ani podle data narození.

Každý člověk je originál. A právě v tom je jeho síla. Můžeme si vytvořit představu, jak s jednotlivými jedinci komunikovat, ale nemůžeme je nahlas nálepkovat.

Po každém semináři mi klienti dávají za pravdu. Ostatně hodnocení našich lektorů a seminářů – jako jediní v Česku – zveřejňujeme. Mrkněte na https://nase.akademie-vzdelavani.cz/recenze/.

A co Vy? Máte zkušenost s různými generacemi a jejich nálepkováním?

Rozdělení generaci podle internetu

GeneracePopisSilné stránkySlabé stránky
Baby Boomers
1946–1964
Vyrůstali po 2. světové válce v době prosperity. Věří ve stabilitu, disciplínu, hierarchii.
Hodnoty: jistota, práce, rodina, řád.
Vysoká pracovní morálka, loajalita k firmám, zkušenosti, schopnost řešit problémy bez technologiíOdpor ke změnám, slabší digitální gramotnost, menší flexibilita
Generace X
1965–1980
Dětství bez mobilů, mládí s Walkmanem, dospělost s internetem. Most mezi světem analogovým a digitálním.
Hodnoty: rovnováha, nezávislost, kompetence.
Samostatnost, přizpůsobivost, most mezi analogem a digitálem, kritické myšleníSkepticismus, nižší zapojení do nových trendů, „work-life imbalance“
Generace Y (Mileniálové)
1981–1996
Zažili přechod z Nokie na iPhone. Očekávají smysluplnou práci a osobní růst.
Hodnoty: autenticita, rozvoj, svoboda.
Kreativita, otevřenost, orientace na smysl práce, týmová spolupráce, technologická zdatnostKratší pozornost, náchylnost k vyhoření, přehnané očekávání od práce
Generace Z (Zoomers)
1997–2012
Internet, sociální sítě, TikTok a instantní komunikace od dětství. Hodně řeší duševní zdraví, rovnost a klimatickou krizi.
Hodnoty: diverzita, rovnost, self-care, autenticita.
Digitální domorodci, rychlá adaptace, inkluze, cit pro značky a autenticituNízká tolerance frustrace, úzkosti, problém s offline komunikací, krátká pozornost
Generace Alfa
2013–cca 2029
První generace, kterou bude částečně vychovávat umělá inteligence. Vizuální, zvyklá na hlasové asistenty, AR, VR.
Hodnoty: inovace, okamžitost, digitální identita.
Narozeni do plné digitalizace, schopnost multitaskingu, vysoká vizuální inteligence, AI nativníNízká trpělivost, přetížení podněty, slabší mezilidské dovednosti
Generace Beta (předpokládaná)
cca 2030–2045
Vyrůstají v éře umělé inteligence, klimatické krize a automatizace – pravděpodobně silný etický a ekologický rámecRiziko technologické závislosti, ztráta soukromí, ztráta „lidskosti“ ve vztazích
Radim Martynek ZE ŽIVOTA

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *