O oslovování by se daly popsat stohy papírů a ještě by toho bylo málo. Dotazy čtenářů se neustále vracejí k tomu, jak správně oslovovat v neformálních e-mailech. Zde platí, že čím méně formální je náš vztah k příjemci, tím méně formální oslovení můžeme použít. V průběhu dnů či týdnů můžeme přejít od „Vážený pane starosto“ k „Vážený pane Nováku“ a nakonec i k „Milý Honzo“.

Zanechte ostych a nebojte se nahradit přívlastek „vážený“ za takový, který lépe vystihuje samotného příjemce. Proč bychom nemohli oslovit příjemce:

  • Vstřícný pane Vítku,

trváme-li na tom, že pan Vítek vskutku vstřícný je. Obdobně můžeme použít:

  • Milá paní tajemnice,
  • Charismatický pane inženýre,

„Vševědoucí pane inženýre,“ může působit již lehce ironicky, proto odesílatel musí pečlivě zvážit míru neformálnosti svého vztahu vůči příjemci.

Častou otázkou bývá, zda můžeme použít i negativní přívlastky:

  • Hloupý pane inženýre,
  • Pomalá paní vedoucí,

Musím na to odpovídat? Jak kdosi kdysi prohlásil, není nic krásnějšího pro nikoho z nás než zvuk vlastního jména. Oslovujme lidi a přidejme k nim takové pozitivní přídavné jméno, které je nejlépe vystihuje.

Trpěliví čtenáři, jsem nadšen, že jste dočetli do tohoto místa.