Lidé v dopisech často zapomínají v úvodu na oslovení (nahrazují ho tím neohrabaným DOBRÝ DEN) a v závěru na zdvořilý pozdrav (který nahrazují prostým S POZDRAVEM).

Pod dopisem vždy uvedeme pozdrav – jako zdvořilostní prvek. Výjimkou mohou být typicky úřední písemnosti, ve kterých by mohl text Udělujeme Vám pokutu… S přátelským pozdravem vyznít poněkud ironicky. Pokud dopis obsahuje oslovení, v jeho závěru bude obsažen také pozdrav.

Od dřívějších pozdravů Čest práci! Míru zdar! se dostáváme k těm neutrálním S pozdravem nebo stále zdvořilejším S přáním hezkého dne. Obzvláště v e-mailech.

V pátek přejeme S přáním hezkého víkendu. V pondělí – chcete-li úředníka pozlobit – S přáním pohodového zbytku pracovního týdne…

Čím méně formální vztah k příjemci máte, tím méně formální oslovení a pozdrav lze použít:

S přáním lukrativního/sympatického/čtyřlístkového dne/týdne/víkendu

S přáním pohodového večera/víkendu

S přáním co nejvzdálenějšího návratu z dovolené

S přáním betonové trpělivosti

Půvabný víkend přeje

Šťastné a veselé… dny nadcházející!

S přáním dne plného padesáti odstínů šedi

(S)mějte se!

S omluvou (a přáním lepších zítřků)

Poslední 3 roky se nám vracívá dříve archaický pozdrav S úctou. Není v praxi nic zdvořilejšího než S úctou nebo Ctěný pane/paní…

Ale i zde platí, že čeho je moc, toho je příliš, proto bychom měli s těmito nejvýznamnějšími projevy zdvořilosti kořenit jen čas od času, neb opakované používání s úctou ztrácí lesk, šmrnc a grácii…

Jak říká MUDr. Radim Uzel, na opačném konci pomyslného řetězu zdvořilosti je pak V povinné úctě…

Pozdrav se považuje za samostatný odstavec nebo může být součástí odstavce posledního. Začíná vždy od stejné svislice jako předcházející odstavec (kromě osobního dopisu).

Srdečně zdraví a zdraví přeje

Těším se na setkání s Vámi a srdečně zdravím

Zdraví zdravý a zdraví přející

S přáním bezchybných dnešků a dokonalých zítřků

Různé typy pozdravů nikdy nekombinujeme (pozdravy nedublujeme).

S pozdravem a v úctě

S pozdravem a přáním hezkého dne

[1] Zdroj: MARTYNEK, Radim, Jiří PONDĚLÍČEK a Zuzana STOLARSKÁ. Písemná komunikace v praxi: úprava obchodních a úředních písemností v 21. století. Vydání první. Praha: 1. VOX, a. s., 2015. ISBN 978-80-87480-41-0.