Jeden můj klient zaplatil 490.000 Kč za logo manuál plný chyb…
Neplaťte víc, než je nezbytné…
Více v textu níže…
Každé město chce mít své logo! S požadavky se roztrhl pytel a grafická studia mají žně. V rámci takového manuálu umí grafik navrhnout logo [pozor, začíná nudný výčet položek] jeho barevné a černobílé varianty, ochrannou zónu loga, minimální velikost, povolené a zakázané varianty, avatar na sociální sítě + favicon na web, barvy, písmo, hlavičkový papír, vizitky, papírové desky na dokumenty, polep automobilu, poznámkový blok, propisku, hrníček, gravírovanou sklenici, láhev vína, orientační systém a označení kanceláří [končí nudný výčet položek] a spoustu dalších věcí.
Pokud se město rozhodne pro konkrétní studio, mělo by si smluvně zajistit, aby nový logo manuál neřešil hlavičkové papíry, protože do jejich úpravy vstupuje nejen ČSN 01 6910, ale také čtyřicítka dalších zákonů a judikátů. Asi nejčastější chybou u logo manuálů, které jsem kdy viděl, bylo porušování § 111 zákona o obcích (neuvádění názvu odboru v záhlaví dokumentu). Grafici jsou úžasnými odborníky na barvy, tvary, loga, …, na kreativitu. Mají ale mizivé znalosti normativních a zákonných požadavků.
Jeden můj klient vydal 490.000 Kč bez DPH za logo manuál. Graficky jde o velmi zdařilé dílo… nádherné logo, skvělá barevnost, úžasná aplikace na reklamních předmětech. Typograficky a normativně jde ale o průser na entou, když grafik nerozlišuje mezi městem a městským úřadem, grafik netuší, že Times New Roman se od roku 2002 nepoužívá, grafik neví, jak se píše telefonní číslo a že ID DS patří do zápatí… Grafik nezná spoustu věcí, ale on nemusí – on je kreativec.
Chcete logo manuál za 49.000 Kč?
Čtěte dál…
Pro město je důležité, aby do rukou grafika nesvěřovalo úpravu dopisů vznikajících v samostatné nebo přenesené působnosti, aby nesvěřovalo úpravu žádných dopisů vznikajících na úřadě, jinak si zadělá na pořádný malér nebo vydá peníze za úpravu hlavičkových papírů ještě jednou.
Jiný můj klient podepsal s grafickým studiem velmi nevýhodnou smlouvu. Ta definovala, že si město musí koupit font (1. pitomost). Po dodání logo manuálu vyšlo najevo, že font musí používat, tj. že nesmí používat žádný jiný (2. pitomost). Po týdnu úřad zjistil, že font smí být používán pouze na 5 počítačích a pro další si musí úřad zaplatit licenci v řádu stovek tisíc ročně (3. pitomost).
Pokud máte logo nebo znak města, rádi Vám zpracujeme směrnici jednotného vizuálního stylu s dopisy v samostatné a přenesené působnosti, a to za částku do 15.000 Kč. Pokud logo nemáte, rádi Vám ho připravíme i s logo manuálem. Ten základní – se všemi výše uvedenými položkami – stojí 49.000 Kč za cca 40 stran.
Pokud byste do něj rádi zahrnuli i další položky i pro organizace zřizované městem, není problém se dohodnout na rozšíření. Ale nikdy to nebude 490.000 Kč, nikdy nebudete muset platit za font, který je ve Wordu zdarma, nikdy nebudete omezeni počtem počítačů, na kterých můžete dopisy psát.
Detailní informace naleznete na stránce Další služby a také v letáku zde.
A pokud byste rádi proškolili své zaměstnance, aby se při vytváření dopisů nedopouštěli lidové tvořivosti, nabízíme interaktivní zábavný seminář Současná legislativa a její dopad na úpravu dokumentů.
Níže už ukázky mých prací pro různé organizace…