Nedávno mě oslovil jeden tajemník s prosbou o názor… Přišel s nápadem, že by se mu líbilo uvádět jména zaměstnanců ve styku s veřejností bez titulu (v e-mailu, na dveřích, v dopisech, v rozhodnutích apod.). A že co na to říkám.
Moje reakce na sebe nenechala dlouho čekat:
Akademický titul je nepovinný prvek a jeho používání není upraveno legislativou, nýbrž etiketou. Je-li deklarován (uveden na dveřích, na webu, …), pak má být použit. Není-li uveden, pak člověka oslovíme příjmením.
Nad všemi pravidly etikety je osobní preference (přání každého z nás uvádět/neuvádět tituly) a nad osobní preferencí stojí firemní kultura (tj. přání zaměstnavatele). Zároveň platí, že nařízení zaměstnavatele je závazné pro zaměstnance.
Tajemník může přijít s tímto požadavkem a podřízení ho musí respektovat. Otázkou je důvod, proč by to měl tajemník chtít. Tím vezme občanům možnost oslovit úředníka titulem (pane inženýre), což je v mnoha případech snazší než vytvářet 5. pád od některých příjmení (Šveci, Ševče, Langere, Langře, Langre, …). Nicméně právo na to tajemník má.
Krátce na to vedení úřadu/města rozeslalo zaměstnancům tento e-mail:
Tajemník:
Vážené kolegyně, vážení kolegové, dnes si ještě dovolím jedno téma k zamyšlení, a to je používání akademických titulů. Někteří ze zaměstnanců by toto rádi omezili nebo případně od užívání akademických titulů úplně upustili. Česká republika je v tomto ostatně poměrně osamocená a zahraniční praxe postupně ovlivňuje i zvyklosti českých firem a institucí. Já sám na používání titulu netrvám, samotné jméno působí civilněji a přístupněji. Dávám Vám na zvážení, zda nevypustit tituly právě na vizitkách, v e-mailovém podpisu, na webu a na jmenovkách u kanceláří. V dalších písemnostech by bylo použití titulu na zvážení každého pisatele, tedy Vašem. Prosím, zamyslete se nad tímto tématem, na některé z příštích porad vedoucích si rád vyslechnu Vaše názory nebo mi klidně napište.
Starosta:
To, co popisuje pan tajemník, kvituji a určitě se k této debatě na poradě přidám. Myslím, že neužívání titulu, aspoň na plošně šířených nebo dostupných místech, jako el. podpis, dveře kanceláře nebo vizitka, neubírají nic na hodnotě člověka, na jeho erudici, zkušenostech a vzdělání. Nebo naopak nekompenzují, pokud něco z očekáváných vlastností chybí.
Dle mého názoru absence písmenek před nebo za jménem naopak polidšťuje a ubírá na škrobenosti a setrvačném přežitku z habsburské monarchie. Tak o tom prosím popřemýšlejte.
V návaznosti na e-mail (a ve stínu mého semináře pořádaného pro město) mě kontaktovalo několik zaměstnanců:
Vážený pane školiteli, obracím se na Vás s prosbou o Váš názor na jednu věc týkající se našeho úřadu. Včera nám (zaměstnancům) přišel mail od pana tajemníka, který rozpoutal na úřadě negativní reakce a diskuze.
Spousta zaměstnanců má s tím problém. Myslíme si, že používání titulů do zaměstnání patří. Nelpíme na nich, ale nestydíme se za ně. Je dost případů, kdy veřejnost se zaměstnanci jedná jinak, pokud o titulu ví – např. u žen na stavbách (investiční technici apod.).
Máme pocit, že to ke jménu, např. na dveřích úřadu, zkrátka patří. Zdá se mi, že na tuto změnu negativně reagují spíše zaměstnanci starší 45+. Ona je to asi další kapka ke generační roztříštěnosti našeho úřadu. Je nám z toho dost smutno.
Po několika dnech mě z úřadu informovali, že změna neprošla:
Na poradě vedení se téměř všichni vedoucí odborů postavili proti nápadu nepoužívat tituly. Asi se o tom chvíli diskutovalo a pak to tajemník prý ukončil tím, že se prozatím nic měnit nebude. Takže pokračujeme dál v nezměněné podobě 😊
Zamyšlení pro ctěného čtenáře:
Co na to říkáte Vy, kdyby vedení přišlo s požadavkem na neuvádění titulů?
Vadilo by Vám to?
Vyjádřete se v komentáři…
Líbí se Vám článek? Kupte autorovi kafe :-)